Optimizarea off-page este o alta etapa a procesului de optimizare al unui site si este complementara optimizarii on-page. In marea ei parte, optimizarea off-page inseamna link building, dar sunt si alte aspecte de luat in seama, cum ar fi interactiunea sociala. Toate aceste actiuni, tin de fapt de SEM (search engine marketing) si de cele mai multe ori, scopul este acela de a aduna linkuri catre site-ul promovat, adica IBL-uri, insa, ar trebui ca acesta sa nu fie singurul scop. Este bine sa tii cont si de un alt aspect, si anume acela de a construi o imagine… Unii ii spun “brand”… Ok, avand scopul clar definit, putem trece la actiune…
Link building
Pana nu demult, link building-ul insemna nimic altceva decat inscrieri in directoare. Aveai o lista de directoare, si inscriai site-ul in ele. Aproape ca nici nu conta cum o faci… Ei bine, lucurile s-au mai schimbat, si doar niste inscrieri in directoare, facute si astea fara cap, nu iti mai aduc mare lucru, trebuie sa faci mai mult de atat. Inainte de a aborda aceasta metoda, este bine sa iti definesti cateva texte pentru titlul siteului, descrirea lui, cuvinte cheie, etc, pe care le vei folosi la inscrierea in directoare, ca sa alternezi – sa eviti folosirea aceluiasi titlu in toate directoarele, sau aceeasi descriere. Este bine sa ai diversitate.
Operatiunea de inscriere in directoare este, de cele mai multe ori, plictisitoare si din aceasta cauza tinde sa devina ineficienta, de aceea, este bine sa o abordezi fie cu un soft de inscriere semi-automata (Website Submitter) fie cu un plugin de Firefox care iti usureaza munca.
Este bine de asemenea sa folositi si unelte de genulWebmaster Tools (sau altele) astfel incat sa tineti un ochi pe sursele si pe numarul de IBL-uri. S-ar putea sa observati ca vin linkuri foarte bune de unde nici nu va asteptati – in general, acestea sunt cele mai bune linkuri, venite benevol de pe alte siteuri pentru ca ceea ce ati scris voi a placut sau a ajutat pe cineva. Continutul dovedeste inca o data (daca mai era nevoie) ca este cea mai buna “arma”.
Multi spun “am o gramada de linkuri catre mine si degeaba” … Da, corect, exista si aceasta posibilitate, insa te-ai gandit vreodata de ce? Pentru ca majoritatea linkurilor catre site-ul tau sunt… de foarte proasta calitate, si doar cantitatea nu o sa te ajute. Degeaba ai 10.000 de IBL-uri depe un singur domeniu si de pe pagini care poate nici nu sunt sau nu vor fi niciodata indexate de motoare. Incearca sa obtii linkuri din continut, direct din articole, incearca sa obtii linkuri de pe domenii autoritare (aici e cel mai greu), incearca sa obtii linkuri directe, fara nofollow, incearca sa obtii linkuri de pe cat mai multe domenii (IP-uri), incearca sa obtii linkuri din siteuri asemanatoare, ca si tema, cu al tau, si atunci situatia o sa se schimbe.
Interactiunea sociala
De cele mai multe ori, interactiunea sociala nu iti aduce linkuri, sau nu aduce atat de multe linkuri, insa iti aduce altceva, iti aduce aproape oameni din acelasi domeniu cu tine, iti aduce aproape potentiali clienti, iti antreneaza partea (ta) sociala, te invata sa socializezi cu ceilalti, te invata sa vorbesti si te invata sa interactionezi cu cei din jur
Retelele sociale de tipul LinkedIn spun ca “Relationship matter” sau mai noul si romanescul iKonect spune ca este “o comunitate in care afacerile vor inflori”. Acestea iti ofera mediul in care vrei sa fii prezent, chiar daca in varianta romaneasca discutiile si prezentele inca nu sunt la nivelul celor de afara, incet incet vor creste si este bine sa cresti odata cu ele. Sunt gratuite si iti ofera conexiuni, discutii interesante pe domeniul care te intereseaza, oamni mai buni decat tine de la care ai ce invata, resurse si noutati zilnice (bine, aproape zilnice).
Fa toate astea (+ altele) si te vei trezi facand optimizare offpage. Vei descoperi ca se poate si fara spam… Succes!